دمای رنگ نور لامپ خودرو

یکی عوامل بسیار مهمی که میزان کیفیت نوردهی و استفاده‌پذیری لامپ خودروها را مشخص می‌کند، دمای رنگ نور لامپ خودرو می‌باشد.
دمای رنگ اصلاً ربطی به دمای واقعی منبع نور ندارد و متناسب با رنگی که توسط لامپ تولید می‌شود، آن را بررسی می‌کنند. هر چقدر دمای رنگی کمتر باشد، پس در نتیجه نور حالت گرمتری دارد. هر چقدر دمای رنگ بالاتر برود، نور حالت سردتری دارد.

دمای رنگ نور لامپ خودرو به میزان دمای اشاره می‌کند که لامپ خودرو آن را تولید می‌کند. دمای لامپ را با عدد کلوین اندازه‌گیری می‌کنند.
هر چقدر دمای رنگ کمتر باشد، پس نور حالت گرمتری دارد. هر چقدر دمای رنگ بالاتر باشد، نور حالت سردتری به خودش می‌گیرد. دمای رنگ به صورتی است که به نور آبی یا زرد نور سفید گفته می‌شود، یعنی اینکه میزان سردی یا گرمی نور سفید را مشخص می‌کند.

اگر دمای رنگ نور کمتر باشد، پس نور به سمت زرد رنگ می‌رود ولی اگر دمای رنگ نور زیادتر باشد، نور به سمت رنگ آبی حرکت می‌کند.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، این است که واحد تشخیص رنگ نور بر اساس کلوین می‌باشد که محدوده دمایی که برای آن وجود دارد، بین ۱۰۰۰ تا ۱۰هزار کلوین می‌باشد. رنگ دمای رنگ از زرد و قرمز در دمای پایین‌تر و آبی در دمای بالاتر وجود دارد.

دمای چراغ هدلایت ماشین

چه دمای رنگی برای لامپ خودرو مناسب است؟

با توجه به اینکه شرایط آب و هوایی که برای هر منطقه وجود دارد، متفاوت است، حتماً باید برای انتخاب انواع چراغ‌های خودرو به شرایط آب و هوایی توجه کنید. متناسب با شرایط آب و هوایی می‌توانید یک لامپ مناسبی را از نظر رنگ و گرمای کلوین انتخاب کنید.
کلوین نور سفید یا نور طبیعی که در طول روز وجود دارد، حدوداً ۵۰ هزار کلوین می‌باشد، پس هر چقدر کلوین لامپ به این عدد نزدیک‌تر باشد، رنگ چراغ شما حالت سفیدتری دارد.

اگر از رنگ کلوین نور سفید به ۱۰ هزار کلوین برسیم، نور لامپ به سمت آبی می‌رود.

اگر از کلوین نور سفید به ۱۰۰۰ کلوین برسیم، رنگ نور به سمت قرمز می‌روند. بهترین نوری که برای هوای متفاوت برفی بارانی یا مه‌آلود مورد استفاده قرار می‌گیرند، چراغ‌های زرد و طلایی هستند که از آن‌ها به عنوان چراغ‌های مه‌شکن یاد می‌شوند.
برای رنگ چراغ‌ها هنوز هم به صورت کامل موضوع اثبات شده‌ای وجود ندارد. اما بسیاری از افراد این نظریه را دارند که رنگ نور زرد برای فضاهای مه‌آلود زرد یا طلایی مناسب است.

دمای رنگ لامپ خودرویی که امروزه برای ماشین‌های بازار مورد استفاده قرار می‌گیرند،
کلوینی بین ۶۰۰۰ تا ۶۵۰۰ دارند. معمولاً لامپ‌های هدلایت را با عنوان رنگ سفید یخی می‌شناسند که در نور بالا پایین و مه‌شکن کاربری بالایی دارد و افراد می‌توانند از آن استفاده کنند.

دمای چراغ هدلایت خودرو

کاربری رنگ نور گرم و نور سرد

دمای رنگی که برای نور وجود دارد به صورتی است که کاربری‌های متفاوتی را برای افراد به وجود می‌آورد.
دمای رنگ یک مشخصه اصلی برای نور مرئی است که اگر به آن توجه نکنید، نمی‌توانید عملکرد مناسبی را به وجود بیاورید. کاربری‌های مهمی در عکاسی، فیلمبرداری، چاپ، نورپردازی، فیلم‌سازی، انیمیشن، صنعت، باغبانی، نجوم و موارد دیگری برای دمای رنگی وجود دارد.

در واقع اصطلاح دمای رنگی به منبع نور بستگی دارد. دمای رنگی اصلاً به دمای واقعی منبع نور ارتباطی ندارد، بلکه به رنگ تولید شده توسط لامپ مربوط می‌شود. هر چقدر دمای رنگی کمتر باشد، نور حالت گرمتر و هر چقدر دمای رنگی بالاتر باشد، نور حالت سردتری دارد. دمای لامپ‌های هدلایت به چه صورتی هستند؟

باید بدانید لامپ‌هایی که به صورت فابریکی برای ماشین مورد استفاده قرار می‌گیرند یا هالوژن یا هدلایت و زنون هستند که برای آن‌ها طیفی از بین ۳۰۰۰ کلوین تا ۱۰هزار کلوین را در نظر می‌گیرند.

معمولا ۳۰۰۰ کلوین نور زرد و ۱۰۰۰۰ کلوین طیف نور آبی و بنفش را در اختیار افراد قرار می‌دهد. کلوین دمای رنگ لامپ را مشخص می‌کند. میزان کلوین به صورتی است که تاثیر بسیار زیادی روی تمامی لامپ‌های هدلایت و زنون دارد. ب

ه عنوان مثال دمای رنگ ۶۰۰۰ کلوین حالت سفید یخی دارد. هر چقدر اعداد به سمت بالاتر بروند، رنگ این دمای رنگ آبی می‌شود و هر چقدر به سمت پایین می‌رود، رنگ آن زردتر می‌شود.
به صورت کلی هر چقدر عدد کلوین برای رنگ لامپ زنون کمتر باشد، پس طیف رنگ گرم‌تری در نظر می‌گیرند. هر چقدر این عدد بیشتر باشد طیف رنگ سردتری را برای آن به وجود می‌آورند.

دمای لامپ خودرو

دمای رنگ لامپ زنون

زنون به عنوان یک گاز بدون رنگ بدون بو و غیر واکنشی است که در جو مقدار کمی از آن وجود دارد. کاربری بسیار زیادی برای لامپ زنون وجود دارد که یکی از کاربری‌های مهم آن استفاده از چراغ جلوی خودرو بوده است.
از سالیان قدیم تا به امروزه از زنون برای لامپ‌های ماشین استفاده می‌کردند. لامپ‌های زنون خودرو یک نور سفیدی از خودشان منتشر می‌کنند، پس بین خودروسازان اهمیت بسیار زیادی دارند.

نور خورشید در طول روز و در ظهر دمای رنگی بین ۵۰۰۰ تا ۵۵۰۰ کلوین دارد. شرکت‌های بزرگ و قدرتمند مانند بی‌ام‌و و شرکت‌های خودروسازی دیگر از طیف رنگی ۵۰۰۰ تا ۵۵۰۰ کلوین برای لامپ‌های چراغ خودرو استفاده می‌کنند. باید بدانید که به صورت فابریکی و کارخانه لامپ‌های زنون در روی ماشین‌ها قرار دارد.

نکته‌ی بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید، این است که گاز زنون از سری گازهای بسیار سمی و خطرناک به حساب می‌آید. با استفاده از لامپ زنون سطح نور بسیار عالی منتشر می‌شود و دید عالی را برای سرنشینان خودرو در شرایط آب و هوای پایدار به وجود می‌آورد.

در زمانی که آب و هوای بد اتفاق می‌افتد، افزایش دید به باعث می‌شود تا از تصادفات جاده‌ای و آسیب به مسافران جلوگیری شود. لامپ زنون بر روی خودروهای متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و افراد از آن استفاده می‌کنند.

دمای رنگ لامپ هالوژن ماشین

لامپ‌های هالوژن یکی از رایج‌ترین لامپ‌هایی هستند که برای چراغ‌های جلوی خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند.
در لامپ‌های هالوژن یک رشته تنگستن نازک و یک حباب شیشه‌ای که حاوی گاز هالوژن است، استفاده می‌کنند. هر باری که لامپ هالوژن روشن و خاموش می‌شود، گاز هالوژن رشته تنگستن را گرم می‌کند و نور سفیدی از آن تولید می‌شود.

این لامپ‌ها از سری لامپ‌های بسیار مصرفی هستند که روی ماشین‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و قیمت پایین‌تری نسبت به لامپ‌های دیگر دارند.

دمای رنگی لامپ‌های ال‌ ای دی

لامپ‌های ال‌ای دی از سری لامپ‌هایی هستند که برای خودروها به محبوبیت بسیار بالایی دارند. چراغ‌های ال‌ای دی یک نوع اجزای الکترونیکی است که نور را تولید می‌کنند و انرژی زیادی را در اختیار افراد قرار می‌دهند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *